La ce sunt buni mediatorii si
ce conflicte pot rezolva pe cale amiabila
Anda Pausan -
Presedintele Centrului de Mediere Ploiesti
1 octombrie 2012 reprezintă o
dată de referință pentru sistemul judiciar din România,datorită intrării în
vigoare a Legii 115/2012, ce modifică și completează Legea 192/2006 privind
medierea și organizarea profesiei de mediator.
Noua lege instituie obligaţia,
în sarcina părţilor, ca procedură prealabilă la instanţa de judecată, de a se
informa cu privire la avantajele pe care le poate oferi medierea în
soluţionarea litigiului respectiv, participând în acest sens la o şedinţă de
informare.
Medierea, „activitate de interes
public” potrivit prevederilor art.4 din Legea 192/2006, oferă o reală
alternativă la sistemul clasic de justiţie, urmărind atât degrevarea
instanţelor de judecată prin reducerea timpilor de soluţionare a litigiilor
civile şi, în parte, penale, cât și, în egală măsură, satisfacerea intereselor
persoanelor aflate în conflicte ce fac obiectul medierii.
Având în vedere primele două
articole ale Legii 192/2006, respectiv:
(1) Medierea reprezintă o modalitate de
soluţionare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terţe persoane
specializate în calitate de mediator, în condiţii de neutralitate,
imparţialitate, confidenţialitate şi având liberul consimţământ al părţilor.
(2) Medierea se bazează pe încrederea pe care
părţile o acordă mediatorului, ca persoană aptă să faciliteze negocierile
dintre ele şi să le sprijine pentru soluţionarea conflictului, prin obţinerea
unei soluţii reciproc convenabile, eficiente şi durabile,
medierea reprezintă o modalitate elegantă și
rapidă de soluționare a conflictelor, diferendelor, disputelor, litigiilor .
Medierea este pretabilă unui
larg domeniu de conflicte, pe care îl definește Legea 115/2012, astfel:
a) in domeniul protectiei consumatorilor,
cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu, ca urmare a achizitionarii
unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale
ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in
contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a
incalcarii altor drepturi prevezute in legislatia nationala sau a Uniunii
Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
b) in materia dreptului familiei, in
situatiile prevazute la art. 64,
“Art. 64
(1) Pot fi rezolvate prin mediere
neintelegerile dintre soti privitoare la:
a) continuarea casatoriei;
b) partajul de bunuri comune:
c) exercitiul drepturilor parintesti;
d) stabilirea domiciliului copiilor;
e) contributia partilor la intretinerea
copiilor;
f) orice alte neintelegeri care apar in
raporturile dintre soti cu privire la drepturile de care ei pot dispune
potrivit legii.”;
c) in domeniul litigiilor privind posesia,
granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care
privesc raporturile de vecinatate;
d) in domeniul raspunderii profesionale in
care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de
malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta
procedura;
e) in litigiile de munca izvorate din
incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
f) in litigiile civile a caror valoare este
sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare
judecatoreasca executorie de deschiderea a procedurii de insolventa, a
actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile
aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de
procedura civila;
g) in cazul infractiunilor pentru care
actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate
si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii,
daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima
sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna
cu faptuitorul.
Membrii Centrului de Mediere Ploiești, în
calitate de mediatori autorizați, salută intrarea în vigoare a Legii 115/2012.
Preşedinte,
Mediator Anda Păuşan